Heippa! Koko ikäni oltuani vähän lihava minusta on nyt tullut enemmän lihava. Painoa on vuosien varrella kertynyt niin että se alkaa olemaan jo vakava terveyshaitta. Niinpä olen päättänyt vihdoin päästä sanoista tekoihin ja pudottaa painoani -pysyvästi.

Aiemmin kritisoin kovasti erilaisia diettejä ja kuureja ja uskoin pysyvään elämänmuutokseen. Uskon vieläkin. Mutta olen tullut siihen tulokseen, että ''kuuri'' voisi olla hyödyllinen aloitusvaiheessa. Varsinkin Atkinsin dietti yms. ovat olleet minulle ehdoton EI. Mutta tällä hetkellä, luettuani erilaisia kirjoja ja nettiä, alan olla vakuuttunut sen tehosta. En aio siirtyä hiilihydraatittomaan ruokavalioon vaan vähentää hiilihydraatteja. Varsinkin valkoista viljaa ja sokeria.

En ole oikein varma mikä tässä maailmassa on totuus laihdutuksen suhteen. Eri asiantuntijat antavat aivan erilaisia ohjeita ja jokainen tuntuu uskovan ehdottomasti siihen omaansa. Tästä kaiken keskeltä olen yrittänyt löytää itselleni sopivan kultaisen keskitien.

Niin kuin sanottu, pyrin vähentämään viljaa ja sokeria. Myös peruna, pasta ja riisi ovat tästedes ''kiellettyjen listalla''. Ihminen tarvitsee kuitenkin kuitua ja siksi aion syödä (vähän) täysjyväruisleipää ja kaurapuuroa.

Rasvat on suuri kiistelyn aihe. Olen tähän asti uskonut kevyihin rasvalevitteisiin ja rypsiöljyyn yms. Mutta suurta huolta on alkanut aiheuttaa kaikki ne lisäaineet ja säilöntäaineet joita jatkuvasti syömme. Siispä olen kääntänyt kelkkani. Uskon olevan terveydelleni (erityisesti yliherkälle mahalleni) parempi käyttää puhtaita tuotteita. Vaikka sisältävät enemmän ns. kovaa rasvaa. Eli siis ruokavaliooni kuluu nykyään voi ja kerma. Sekä kunnon juustot ja jogurtti.

Vielä viimeisenä. Pikkuisen olen epävarma sen suhteen, että laihtuuko tällä tavoin todella. Vähän pelottaa, että entä jos lihon vaan lisää? Toisaalta näyttöä vähähiilihydraattisen ruokavalion tehosta on paljon. Ja olen myös ajatellut, että jos muutaman kuukauden kuluessa ei toivottua tulosta ala näkymään niin sitten on aika harkita asiaa uudelleen! Tässä tämä tällä kertaa!